اثرات محافظتی کلیوی و قلبی مهارکننده های SGLT2 در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1

6نوامبر 2021- علاوه بر کاهش سطح قند خون، گروهی از داروهای دیابت به نام مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم- گلوکز 2 (SGLT2) می توانند مزایای مرتبط با کلیه و قلب و عروق را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فراهم کنند. اما محققان در مطالعه اخیر این مزایا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مورد بررسی قرار دادند. یافته های این تحقیق به صورت آنلاین در ASN Kidney Week 2021 از 4 نوامبر تا 7 نوامبر ارائه خواهد شد.

 این مطالعه از موتورهای خطر[1]Steno Type 1 ، مدل‌های پیش‌بینی معتبر برای بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بر روی 3660 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 که از سال 2001 تا 2016 تحت درمان قرار گرفتند، استفاده کرد. استفاده از مهارکننده‌های SGLT2 با 6.1 درصد خطر کمتر برای بیماری قلبی عروقی در طی 5 سال( و با 11.1 درصد خطر کمتر در افراد دارای علائم بیماری کلیوی) و همچنین با 5.3 درصد خطر کمتر برای نارسایی کلیوی ( و تا 7.6 درصد خطر کمتر در افراد دارای علائم بیماری کلیوی) مرتبط بودند.

 پرفسور الیزابت استوگارد، سرپرست تیم تحقیق از مرکز دیابت استنو، در کپنهاگ، گفت: در مطالعه ما، کاهش خطر قابل توجهی برای بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی کلیوی با درمان با مهارکنندهSGLT2  در دیابت نوع 1 نشان داده‌ شد. مدل ما تخمینی از فوایدی را ارائه می دهد که ممکن است خطرات مرتبط با استفاده از مهارکننده های SGLT2 در دیابت نوع 1 را متعادل کند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/sglt2-inhibitors-may-have-kidney-and-heart-protective-effects-in-adults-with-type-1-diabetes

 



[1]موتورهایSteno T1 Risk ، ماشین حساب های خطری هستند که برای پیش بینی خطر 5 و 10 ساله بیماری قلبی عروقی غیر کشنده و کشنده (بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، بیماری عروق محیطی) و بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، بکار می روند.